De lokale politieke partij Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) heeft een gedurfd voorstel ingediend om de verkeersdrukte rondom The Westfield Mall of the Netherlands te verminderen. De partij benadrukt de noodzaak van een innovatieve aanpak om zowel de leefbaarheid voor de inwoners als de bereikbaarheid van The Mall te verbeteren en stelt daarom voor om een monorail of kabelbaan aan te leggen.

“The Mall verdient een unieke aanpak”
Raadslid Hans Peter Klazenga verklaarde: “The Mall is een uniek leisurecentrum en verdient daarom een unieke aanpak om de verkeersdrukte en de overlast aan te pakken. We denken dat een monorail of kabelbaan een oplossing kan bieden, maar staan open voor andere innovatieve ideeën.”

Beleving
The Mall, als shopping centrum uniek in Nederland, wordt door de inwoners van Leidschendam-Voorburg voornamelijk gezien als een winkelgebied voor dagelijkse boodschappen. Echter, voor het overgrote deel van het publiek is het een totaalbeleving. Recent heeft Unibail Rodamco, de organisatie achter The Mall, recentelijk uitgesproken nog meer regionale bezoekers te willen aantrekken. Klazenga benadrukt: “De overwegend recreatieve functie van The Mall biedt de mogelijkheid om de oplossing voor parkeer- en vervoersproblemen anders te benaderen dan bij een traditioneel winkelgebied. Wij denken aan een monorail of kabelbaan, waarmee bezoekers op unieke wijze The Mall kunnen bereiken. Het bereiken van The Mall moet geen ergernis worden maar juist deel uitmaken van de beleving. Dit voorstel belooft niet alleen een vermindering van de verkeerscongestie, maar ook een stimulans voor duurzame mobiliteit en een verbetering van de algemene leefomgeving.”

Werken aan een oplossing
Unibail-Rodamco heeft grote duurzaamheidsambities en The Mall is ook duurzaam ontwikkeld. Klazenga benadrukt: “Duurzaamheidsambities stoppen niet bij de muren van The Mall en worden niet vervuld met alle auto’s die vaststaan en de wijken verlammen. Daarom dagen we The Mall uit om samen te werken aan duurzaamheid en bereikbaarheid door te kijken naar state-of-the-art en ambitieuze ideeën.” Het college heeft recent aangegeven om op korte termijn met alle partijen te gaan werken aan een duurzame oplossing.

“Het is twee voor twaalf”
Klazenga vervolgt: “De tijd van een extra verkeersregelaar hier of daar is voorbij; echte oplossingen vereisen een unieke aanpak en lef. Een monorail of kabelbaan waarmee bezoekers op een unieke manier The Mall kunnen bereiken, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid van onze inwoners, is een duurzame en innovatieve oplossing die binnen handbereik ligt. Waarom zouden we in onze gemeente niet kunnen wat elders wel mogelijk is? Een dergelijk project kan alleen maar voordelen bieden voor alle betrokkenen.” Marien van Wijk, GBLV-raadslid, voegt toe: “Het is twee voor twaalf, het kan zo niet langer; ik word dagelijks aangesproken over de verkeersafwikkeling rond The Mall.”